Sunday, August 16, 2009

(gua) mari belajar agama islam..

anak2 sekalian, arini ustaz nak ajar 2 benda.

1-istinjak
2-tayamum

istinjak adalah basuh berak tanpa air. boleh guna daun atau batu2 kesat.

*pmbetulan dari Irtiyah: istinjak... [dalam kes yg disebut] ialah basuh berak guna apa2 alat yg dibolehkan termasuk guna air bukan tanpa air seperti yg ustaz sebut di atas.

tayamum adalah pengganti wudhu' jika tiada air. boleh gunakan debu.

jadi adalah salah jika kita beristinjak menggunakan debu2 di dinding penjara.

p/s: pasti ramai tak paham. sila tengok film ayat2 cinta. jika tak paham gak, sila tegur ustaz di fesbuk ustaz. tq!

jazakallahukairan kasiron! sume yg baik n buruk itu dtg dari allah!

6 comments:

pu3syakira said...

x silap saya wahai ustaz...hero filem ayat2 cinta tu x plak berak dlm penjara. dia tayamum je uztaz. harapkan tikus2 dlm penjara tu je yg berak rasanya.

musykil ni uztaz :D

Anonymous said...

ustaz..darurat kah ia?darurat kan?kalo lu pon gua rase lu wat cmtu..bkn die amek debu kt lantai..nth eak..

Irtiyah said...

salam ustaz... saya rasa [sebab ilmu yg sedikit ni]... dan setelah saya gugel... saya jadi yakin yg dinamakan istinjak... [dalam kes yg disebut] ialah basuh berak guna apa2 alat yg dibolehkan termasuk guna air bukan tanpa air seperti yg ustaz sebut di atas.

Luca De Ketiak said...

o.k, gua salah.

lu betul.

paiseh said...

dah tau salah betul kan la..
gua dah naik kompius nih.

Luca De Ketiak said...

gua dah betulkan? amacam org yg mengaku kesalahan tak gua ni? bgs bkn?

up lg!