Friday, September 11, 2009

(ustat luca) jawapan untuk soalan dari pidomat

ye anak2! kali ini ustat membuat kemunculan khas di sini. sebelum2 ni anak2 hanya boleh ikuti ustat di note fb lucadeketiak di sini. ustat muncul kali ini untuk membantu saudara lucadeketiak.

arini ustat nak menjawab persoalan yang ditimbulkan oleh saudara pidomat.

"rukun tayammum ada berapa?"

baik anak2. ini jawapannya:

rukun tayammum ada empat:
  1. Niat, dengan lafaz “Sengaja aku bertayammum untuk membolehkan mengerjakan solat karena Allah Ta’ala”.
  2. Mengusap muka dan dua telapak tangan sampai ke siku cukup sekali dengan debu yang suci
  3. Meratakan debu yang suci itu pada seluruh anggota tayammum, iaitu muka dan kedua tangan
  4. Tertib melakukannya.
o.klah, harap anak2 dapat ingat apa yang ustaz ajar arini. sebelum berpisah, ustaz nak tanya satu soalan:

makmum tidak sempat membaca Al-Fatihah disebabkan imam terlalu cepat. Adakah sah sembahyang makmum itu?

sampai bertemu di lain hari. jangan nakal2 dan selamat beramal!

pesanan dari luca: gua sangat bz. jadi gua bagi ustat take over blog jap. besok jam 4 petang, pembzan gua tamat. doakan gua berjaya!

9 comments:

Anonymous said...

x sebab rukun

[ o k e d ] said...

bace fatihah tu sampai habis..kan?

asal kite tak mendahului imam cukup laa

she-G said...

sah ler..bace jerla...tp jgn la sampai imam dah tahiyat akhir dok bace fatihah lagi..ke salah?alooo...huuu...ustat kena salu muncul ni ustat

nizamsani said...

sah

she-G said...

nizamsani : cam tgh nikah jer..dah la dgn gambar tuh...comey je

Aminah said...

bace fatihah sampai habis even imam da ruku'...
ble je.....sebb fatihah tuh wajib dalam rukun smyg

nurulakmal said...

sah je tp kalo leh baca takat yg mampu...jgn sampai tertinggal 2rukun dr imam

Luca De Ketiak said...

jawapan dia sah.

tapi alasan utk sah tu byk korang wat bidaah.

alasan sah kerna fatihah makmum ditanggung imam.

p/s: jawapan ni ustat luca bgtau gua. gua suh dia post satu entry utk jawap tapi dia dok bz tengok drama nur kasih.

Nur Wajdan said...

Salam Ustaz Luca,
Kalau makmum masbuk solat asar mula rakaat ketiga dan tak sempat nak baca fatihah, camner lak?