Thursday, February 10, 2011

Antara khatib pembaca khutbah dan pahlawan jihad papan kekunci

Ini cerita lama. Gua punyalah takde mood nak menulis, so gua simpan dan pendam je benda ni. Pagi ni, lepas azan subuh, gua tiba-tiba bersemangat pulak nak menulis pasal benda ni. Untuk paham apa yang gua bebelkan kat bawah ni, lu orang baca kat SINI dulu.

Pada 14 Januari 2011, gua ada menulis satu surat terbuka untuk khatib tempat gua, ya, dia baca khutbah sumpah bosan nak mampos. Gua betul-betul maksudkan apa yang gua tulis. Tiada kesesalan langsung.

Di ruangan komen, gua perhati, muncullah para-para pahlawan jihad papan kekunci menghentam penulisan gua. Ada juga manusia seperti Pengunjung Jelita yang menyokong, tapi dia juga dihentam oleh pahlawan-pahlawan jihad ini. Komen-komen mereka, lu orang boleh tengok kat bawah ni.



Dah baca kan? O.k, untuk menjawap pahlawan-pahlawan jihad papan kekunci ni sekalian, yang rata-rata mengatakan gua cakap tak serupa bikin, gua hanya boleh lampirkan satu keratan akhbar je. Keratan akhbar gambar ini tarikh keluarannya adalah 21 Januari 2011, seminggu selepas gua tulis surat terbuka gua tu, lebih spesifik, jumaat minggu depannya. Gua malas nak cakap banyak dan menyalak macam anjing kena tangkap dek orang Vietnam, lu orang pergi cari balik dan apa dorang tulis dalam tu. Kalau malas sangat nak cari, lu orang tengok jelah apa tajuk keratan akhbar tu kat bawah ni:

P/s: Amacam Hafiz, Kj? Lu taknak marah mamat yang tulis benda ni sekali ke?

P/s II: Gua Luca DK, gua okey!

19 comments:

afrohead said...

aku rasa mungkin sebab entri kau sebelum ni berbentuk cynical, itu yang jadi panas tu :)

Anonymous said...

bukan nak marah klu ko tk puas hati..boleh jer ko nak tegur ke apa ker...
cuma pttnye ko tulis tu lenkali leklok la sket bahasa tu...mmg laa ko jenis sempoi, tp ada masa ko kena laa jaga budi bahasa sama..tk salah klu ko tulis elok2..ckp tk puas hati psl khatib tu...takder saper nak marah..ini ko maki hamun..tk rugi sket pun klu ko jaga bahasa ko...

Emira Darmia said...

hahaha...lawak la...pasal menda ni pown korang nk serang dia...blog dia..dia punya suka la...ada mata lihat...if suke keep on reading...if x suke tutup terus..kan senang...korang x sakit hati and luca pown x pening nk layan korang...hadoyai...melayu...x pernah lari dari nk cr kesalahan org...

Anonymous said...

yerla..sesama manusia...apa salahnyer nak tegur..if dia tk suka ditegur, abaikan komen tu..apa ssh..org lain tk pyh nan api2kan keadaan...benda betul korang sokong ok la..ni benda tk betul pun nak sokong, kawan ker mcm tu??blog dia, suka ati dia la kan nak tulis apa..n aku sbg pembaca salah ke nak tegur??takkan juz bc jer...n suka ati aku laa nak tegur...tk suka, abaikan....

bact said...

gua syak anon tu sume tak pernah pergi sembahyang jumaat gamaknya..
tak pernah dengar khutbah.. tak tahu yg khutbah lesu dan mendatar membuatkan orang ramai mengantuk,..
tertidur.. kan kan kan?

Anon said...

Fak lah HafizKJ dan sekutu2nya diatas.Sapa kata kita xboleh menegur dlm beragama/berdakwah? Kalau lembut2 xjalan,kena lah guna cara lain utk tarik org bagi perhatian.ye dak?

REPUBLIK N9 said...

luca, gua sokong Lu... hentam je diorang ni... Gua dulu menyampah sangat ngan khatib2 ni lalu gua sendiri jadi khatib. Buat ape yg gua rasa patot ade dalam diri seorang khatib... bagus gak Lu hentam2 guna bahasa kasar, orang kite ni kadang2 kena cakap kasar sikit, baru nak sedar... dalam blog gua pon banyak hentam orang2 agama walaupon gua memang salah sorang dari diorang gak ha3...

gua ex khatib dan gua okey :) ha3

REPUBLIK N9 said...

gua paling tak suka bile pegi jumaat, tengok khatib baca khutbah mcm baca surat khabar...

Hellioz said...

u win BIG TIME dude!
haha~

kakiberita said...

gua nk bgtau. stail penulisan garang dan tidak berbudi bahasa adalah sgt standard bagi belog ini. sesiapa tak tahu. sila tahukan diri. siapa tak bulih terima. sila bunuh diri.

LS said...

Haha. Kalau tak boleh terima gaya dia, takpayah susah2 bukak blog ni. Bangang gamaknya. Stail dia, suka hati dia lah nak tulis cara apa. dia Luca DK, lu okay!

Nazery said...

hafiz kj n anon2 ni semua belajar agama ikut sekolah kapitalis.tu yg konon2nya nak berdakwah kena ayat lembut la.
diorg x tau ke dlm nak menegur ada cara lembut cara keras?dia x tau ke cara imam2 mcm al ghazali,imam malik,hanafi,imam ahmad dulu tegur orang camana?
orang2 camni anon2 ni yg suka menghukum tp x belajar ilmu.jenis ni yg suka kata ahli sunnah masuk syurga,wahabi,syiah masuk neraka.padahal amalan pun belum tentu betul.
mmg gua nmpk luca ni keras cara tegur,tp nampak ke dia mencarut masa menegur?

sudahla tu.byk ckp buk dosa.tp kpd anon2 n kj,belajar dulu br komen.setakat masuk universiti label islam bukan boleh masuk syurga pun kalau ibadat pun lubang2!

MushroomCute@Mariea said...

Ke hadapan Encik Luca yang dihormati,

Semoga Encik Luca sihat-sihat dab baik-baik saja hendaknya. Saya menyokong tindakan Encik Luca menegur Encik Khatib itu. Adalah diharapkan agar Encik Khatib itu dapat menambahbaikkan penyampaian Khutbahnya demi untuk kesejahteraan dan kebaikan bersama.

Segala kerjasama dan perhatian Encik Luca amatlah dihargai dan dialu-alukan.

Sekian, terima kasih.

Yang Benar,

Mushroomcute.

p/s: nak kena tulis macam ni kot? heheheh...

BajuKurung said...

anon2 nie duk nyampah2 dgn luca, tp duk gak bc entry dia.. ekekekkeke.. lawok supe hawau.

splattish said...

mata keyboard lebih tajam dari mata pedang..

Mohd Hafizi Bin Musa said...

No 12-2-1 blok chengal desaminium rimba.. seri kembangan selangor...
no ic: 800211-02-5783

Hafiz, Kj.....

Kepala bapak hang

Anonymous said...

followers ada 2 puak..

satu main folo bodoh je pastu bodoh sombong, pada aku golongan ni dapat diletak dalam kategori folo amno atau folo pro, senang kate folo politik, katanya nak demokrasi tapi bila ditego cepat melenting, orang folo dia pon nak folo, sanjung tak tentu hala..lembu.

puak kedua yang berfikiran terbuka, yang melihat dari pelbagai sudut..berfikir sebelum folo memfolo, bela membela, dan sebagainya kehkeh..

kita kadang terlupa dengan bakat yang dipinjamkan sementara ni, bukan tak boleh menegur budak2 agama ni..aku ingat lagi teguran pipi kat abg tabligh supaya berdiodoren dan pakcik kopiah supaya bagi signal nak masuk simpang,hahaha..kan lebih solid' begitu?

en diatas ni sampai bagi alamat no i.c tak ke merbahaya pada diri sendiri?

selamat berfolo! jauhi lembu.

TuN Zarie UTaMa said...

haha.. sama la kes kat tempat aku... perkara nih serius. Masjid besar... speaker ada kat depan je... saf pertama kedua dan ketiga je dengar. Khatib baca khutbah macam org ngantuk. Apa yang disampaikan tak begitu nak serap kat kepala hotak nih..


contoh Nabi
SAW, baginda berkhutbah secara bersemangat dengan kata-kata yang terucap secara keras dan tegas. Jika para khatib
menggunakan cara penyampaian yang diteladankan Nabi ini, nescaya
para hadirin akan cergas dan penuh semangat, tidak lesu serta mengantuk seperti yang sering kita lihat.

TuN Zarie UTaMa said...

haha.. woi..macam sial.. nih nak cita pasal khutbah ke..nak cite pasal anon ke atau nak cite pasal folo nih.?? woi... !!!