Monday, July 13, 2009

(gondol) bahasa arab itu bahasa syurga

kisah ini berlaku dlm kelas yang sama, klik sini.

ustaz amin mengajar arab mmg tahap jahanam punye boring. gua ckp terus terang, gua mmg pakai toyol utk pass paper arab time spm. gua dpt 8 gak tapi ustaz gua tak peluk gua kegirangan macam kat sini.

dalam kelas gua dok sebelah gondol. kalo time arab wajib gondol akan tido. satu masa tu, ustaz amin yg tgh mengajar perasan sekali lagi gondol tgh syok tido. kali ni dia dah tak suruh gondol pandang papan itam coz dia malas nak tulis balik nanti apa yg dia da conteng kat papan itam tu. kali ni dia marah gondol juga dalam bahasa arab, smbil tgn dia tunjuk gaya mcm halau gondol keluar kelas. gua mmg ckp terus terang, gua mmg tak phm apa ustaz gua tu marah n gua buat pemahaman sendiri yg ustaz amin halau gondol kuar.

gondol sket pun tak heran. dia kuar ngan selambe membawa diri.

kami sambung belajar. gua mmg da boring tp x berani tido coz gua tak nak senasib gondol.

lama kemudian ustaz amin membebel lagi tak tentu hala. kali ni gua paham coz dia cakap melayu slang jawa. bebel punye bebel, ustaz amin arahkan gua pegi cari gondol. gua target gondol mesti tido kat belakang almari kat kelas 4s. bdk2 kelas tu, time2 ni dorang turun pegi lab, belajar biologi.

sah! telahan gua tepat. gondol tgh syok tido di situ. gua kejut dia kuat2.

"dol, bgn! ustaz amin suh lu masuk kelas. dia da marah2 kat lu da tu."

gondol mamai menjawap,

"lor, td kan dia halau aku kuar kelas?"

gua yg phm bebelan ustaz amin dlm bahase melayu slang jawa td menerangkan apa yg gua paham td.

"dia suh lu pegi basuh muka kat toilet, bkn halau lu kuar kelas."

4 comments:

paiseh said...

tak cukup hidayah budak gondol tu gua syak..

Anonymous said...

kira lu ngan gondol salam faham sama la....LOL

Luca DK said...

gua mmg fail arab ni..

Hajar B said...

eh eh,mcm senior2 je.
ni nak cek an naqib nih..