Thursday, July 9, 2009

(gondol) tokoh kucing yang dikagumi

sebelum gua startkan crite gua, gua nak kongsi satu pengetahuan pd sume. gua petik dari wikipedia.

Asal usul gelaran Abu Hurairah

Gelaran Abu Hurairah r.a. adalah kerana kegemarannya bermain dengan anak kucing. Diceritakan pada suatu masa ketika Abu Hurairah r.a. bertemu Rasullullah S.A.W. dia ditanyai apa yang ada dalam lengan bajunya. Apabila dia menunjukkan anak kucing yang ada dalam lengan bajunya lantas dia digelar Abu Hurairah r.a. oleh Rasullullah S.A.W. Semenjak itu dia lebih suka dikenali dengan gelaran Abu Hurairah r.a..

so, sekarang lu org pun da tau. kita sambung semula.

member gua, ayan, memang sangat suke kucing. dulu time gua dok umah bujang dgn dia, byk gak la kucing2 yg port kat umah kitorang. kakak 7E desa serdang pun da kenal sgt ayan coz dia suke beli friskis utk kucing2 yg dia jaga. ada gakla 2-3 ekor kucing mengandung tapi gua xnak la fitnah ayan adalah bapa pd kandungan kucing tu..

skang ni, ayan da pindah umah dok ngan gondol coz umah lama tu da 4 bln xbyr sewa. so bila ayan pindah, kucing umah lama tu da terbengkalai tak tahu kemana.

satu petang tu, kucing2 tu tiba2 ada kat depan umah gondol. dorang cari bapak dia, ayan agaknya. gondol agak kagum dgn kehadiran kucing2 tu yg tampak menyayangi ayan.

gondol berkata:

"uish, macam huzaifah ar kamu ni yan!"

p/s: sila rujuk catatan wikipedia yg gua buat di atas utk kefahaman lanjut.

7 comments:

lucky said...

hee.. hebt tol penangan ksh syg kucng tu.. lol.. :P

MIMI ZUZU @ M1N4M1 said...

mesti tucin tu rasa mcm jejak kasi bila berjumpa kembali dgn bapaknya

abuyusof said...

hurairah kena ada abu.. huzaifah tak ada abu.. macammana boleh tukar.. betul-betul gondol ini gondol..

FdausAmad said...

macam pundek la woiihh..

mrs sillymui said...

gua minat gondol.die penuh dgn keyakinan.

asked said...

betape punye sioottt daa~~~~

syahidahariff said...

gondol ni memang terbaik ah!