Tuesday, July 6, 2010

(gua) nasi lemak hari-harimau!

kira2 tahun 2006, gua dengan kawan sekolah gua edzuan dan juga gondol pernah meniaga nasik lemak ayam rempah kat baazar ramadhan au3, keramat.

macam syaitan dia punye laku. kul 4 pun orang dah beratur nak beli nasi lemak kami. padahal sekor dari kami tak reti nak masak nasi lemak. nasik ngan sambal kami upah orang masakkan. cuma telur je yang kami goreng sendiri. ha.. ayam pun kami proses sendiri. tu pun gua tak wat, edzuan sorang je proses. gua cuma datang petang2 tolong jual je. gua pun tak pasti, sume yang beratur tu betul2 nak beli nasik lemak ataupun nak tengok gua.

ayat paling membuat kami terharu dan terus bersemangat nak jual nasik lemak: "adik, ayam ni kasi rencah dia lebih sket ek. anak saya time pegi sekolah kul 12 lagi dah pesan suruh saya beli nasi lemak korang nih.."

nama nasi lemak kami: nasi lemak ayam rempah hari-hari mau.

tagline dia pulak: 1st in town, 2nd in the world.
~ramai tanya, nape 2nd in the world? sape no.1? gua jawap: nasik lemak mak saya masak!
terus dorang beli sepuluh bungkus dengar jawapan semithali itu.

o.k, moral untuk cerita ni, gua bz macam syaitan, so gua update blog pun ikut apa dalam otak.
lagi satu, meniaga nasik lemak ni stail jugak. gua target bulan pose taun ni gua nak jual nasi lemak ni kat uya! nanti..

oh ya! tahun 2007, kami dah tak menjual. edzuan dapat keje ngan mardec bab2 getah. gondol jadi programmer kat hospital. gua macam biasa, terus menjual kat pasar malam. angan2 kami nak wat bisnes nasik lemak setaraf kentaki tergendala kerna kehendak ibubapa untuk melihat anak2 keje gomen.

uya!

6 comments:

fndrocka said...

kluarkan buku 'gondol : siri kenangan ramadhan"..boleh jual skali pakej dgn nasi lemak

Unknown said...

time posa jual ape pon laku kot...hehehe

ptos said...

ape perencah luorg pakai?kasi patern la itu barang, br boleh lawan ddr

Amal said...

haha. betul betul. jual pakej sekali nasi lemak ni lah! half price. hahaha

Unknown said...

kalu dtg jb... cuba try nasi lemak anggerik kat depan BP petro station taman molek... guarantee sodap tahap dewa...

Ain bintu Amir said...

waaa.. dulu time dok keramat mmg slalu bli mknn bbuke kat ctu :)