Monday, August 2, 2010

(orang melayu) tak payah meniaga kalo bodoh!

kalo lu orang melayu, dan tak reti meniaga, usahlah gatal puna nak berniaga, kelak menyusahkan orang.

lu isi la mana2 jawatan kosong dalam sektor awam tu. tu pun kalo lu jenis melayu yang dengar kata. tapi selalunya lu orang ni jenis tak reti nak dengar cakap orang.

tengok orang meniaga, dia pun nak meniaga. orang bukak kedai, dia pun nak bukak kedai. orang jadi kontraktor, dia pun nak jadi kontraktor. orang nak cat kedai, dia pun nak cat kedai. orang jual insuran, dia pun nak jual insuran.

meh sini gua nak ajar. buat satu-satulah. dah stabil dan dah boring dengan bisnes lu tu, baru buat keje lain. lu bukan superman nak buat sume benda. ni asal nampak orang buat duit sket, lu terus nak buat. tapi last-last menyusahkan orang. kalo nak arini start bisnes, arini terus untung, jadi gigolo la woi. tu pun kena pastikan bulu ari-ari lu tercukur rapi.

lagi satu, kalo orang bagi dateline tu, cubelah ikut. gua bukan mintak tolong free. gua bayar plus gua cakap terima kasih lagi kalo lu settle keje.

orang melayu, kalo dengan kawan-kawan bab bisnes pun nak buat stail kawan-kawan. kawan-kawan lu je ke yang kena tolong lu? lu tak boleh tolong kawan-kawan lu dengan buat keje betul-betul? hal lu je ke kawan-kawan nak dengar dan amik tau? hal kawan-kawan lu persetankan?

bisnes is bisnes la beb. walaupun lu keje nurse, lu tetap dapat girlfren.

9 comments:

mofasad malas nak guna google akaun said...

marahnya abang nie~

deus X machina said...

mofasad ada nama baru skang

abg farry

Putri said...

=)

yakin boleh tu
hehe

Syazwan VL said...

hurm...gitu la melayu der....tolong salah x tolong salah.....moga berubah hendaknya...insyaALLAH

atreyu strange said...

love this much!

shera said...

apohal lak ngan nurse?

zan said...

Like! (sambil menjempolkan kedua-dua ibu jari ke atas)

CikMelur said...

abang luca. banyakkan bersabar.

orang yang tak ikhlas keje tak dapat pahala. Apaa punya perangai da kawan abang luca tu..

iYda Juhar said...

nurse la plaks