Wednesday, March 7, 2012

Diet Lantak Lauk Untuk Permulaan.

O.k, blog gua sekarang sikit lagi nak jadi blog diet.

Gua sekarang tengah hasut 3 orang sahabat gua, Lucius Maximus, Pidomat dan Nizzura untuk bersama-sama menjalankan diet lantak lauk ni. Gua jugak dah baca komen yang panjang lebar dari Saudara Ayie yang panjang berjela. Gua baru bangun tido ni, apa dia tulis sepatah haram gua tak hadam. Nanti gua dah mandi gua baca balik komen si Ayie ni.

O.k, ini gua rembat lagi dari blog mamat Bicikut ni. Ini adalah proses permulaan untuk Diet lantak lauk. Proses Induksi nama dia. Ingat masuk U je ada proses induksi, diet pun ada rupanya.

Fasa induksi direka untuk
  • Menukarkan daripada metabolisme membakar karbohidrat kepada metabolisme membakar lemak
  • Menstabilkan gula dalam darah anda dan menghentikan pelbagai gejala-gejala yang menunjukkan gula dalam darah tidak stabil, seperti keletihan, perubahan emosi, kabus otak dan ketidakupayaan untuk berfungsi pada tahap yang terbaik.
  • Bendung keinginan anda dengan menstabilkan gula dalam darah anda.
  • Hentikan ketagihan kepada makanan seperti gula, gandum atau jagung derivatif, alkohol, kafein, gandum atau mana-mana makanan yang lain. Untuk orang-orang yang ketagih manis, makanan tinggi karbohidrat atau tinggi glycemic.


Peraturan Induksi

Satu lagi maksud fasa Induksi adalah untuk menunjukkan kepada anda bahawa anda boleh mengurangkan berat badan walaupun makan banyak. Tetapi ia mesti diikuti dengan disiplin untuk mencapai kejayaan! Jika anda melakukan kesalahan(langgar pantang), anda boleh mengelakkan kehilangan berat badan dan akhirnya berkata, "Ini adalah satu lagi rancangan penurunan berat badan yang tidak berfungsi."

Jadi saya mahu anda menghafal dua belas kaedah-kaedah berikut
:

  1. Makan sama ada tiga saiz berkala kali sehari atau empat atau lima hidangan yang lebih kecil. Jangan melangkau waktu makan atau pergi lebih daripada enam jam bangun tanpa makan.
  2. Makan liberal kombinasi lemak dan protein dalam bentuk ayam, ikan, telur dan daging merah, serta lemak yang tulen(bukan segera).
  3. Makan tidak lebih daripada 20 gram sehari karbohidrat, kebanyakan yang mesti datang dalam bentuk sayur-sayuran salad dan sayur-sayuran lain. Anda boleh makan kira-kira tiga cawan salad, atau dua cawan salad campur, satu cawan sayur-sayuran lain.
  4. Jangan makan buah-buahan, roti, pasta, bijirin berkanji sayur-sayuran, atau produk tenusu selain keju, krim atau mentega. Jangan makan kacang atau bijirin dalam dua minggu pertama. Makanan yang menggabungkan protein dan karbohidrat, seperti kacang kuda, kacang buah pinggang dan kekacang lain, tidak dibenarkan pada masa ini.
  5. Jangan makan apa saja yang tidak ada dalam senarai makanan atkins. Ini adalah faktor kegagalan semasa fasa ini
  6. Sukat kuantiti yang anda makan sesuai dengan selera anda. Apabila lapar, makan jumlah yang membuat anda merasa berpuas hati.
  7. Jangan menganggap apa-apa makanan rendah karbohidrat tanpa membaca label! Periksa kiraan carb (pada setiap pakej).
  8. Makan seberapa kerap yang anda mahu tetapi berjaga-jaga untuk karbohidrat yang tersembunyi di sos dan kuah. Kuah sering dibuat dengan tepung atau tepung jagung dan gula.
  9. Elakkan makanan atau minuman yang manis.
  10. Elakkan kopi, teh dan minuman ringan yang mengandungi kafein. Kafein yang berlebihan telah ditunjukkan menyebabkan gula darah yang rendah, yang boleh membuat anda inginkan gula.
  11. Minum sekurang-kurangnya lapan 8 gelas air setiap hari, untuk mengelakkan sembelit dan meningkatkan pembakaran lemak
  12. Jika anda sembelit, campurkan satu sudu besar atau lebih psyllium dalam cawan atau minum lebih banyak air setiap hari. Atau makan lebih banyak sayur-sayuran
O.k, itu je, lu baca semua ni, bagus nak mampos diet lantak lauk ni. Kalau lu nak try, lu ikut, kalau lu tak nak ikut, pergilah mati. Badan lu, lu punya suka, bukan badan gua.

4 comments:

Jari Jemari Si Gile said...

gug job gud job...

AYIE said...

just bagitau je bang..diet ni memang bagus pun...just kena jaga la sama lemak, itu aja.jangan marah.

Telor Power said...

bagus info nie

Anonymous said...

Protein diet namenye