Friday, July 24, 2009

(gua) lempangan cikgu gua yg pertama

ini kisah gua masa darjah 4 time gua sekolah dkt sekolah kebangsaan serting felda.

subjek: lukisan.
tajuk: bebas

gua mati akal mau meluahkan idea2 yg maha hebat. gua cuba berpikiran luar kotak. takat idea2 kampungan mmg xleh meresap da dlm jiewa gua.

bapak gua mmg aktif berpolitik ms tu. bkn jd yb ke ape. tukang gantung poster. bpk gua ms tu adalah pekerja kerajaan yg tidak menyokong kerajaan.

gua mula melukis. gua bagi 2 kertas gua.

hasilnya, gua lukis satu lambang parti yg gua rs kool (semangat 46), dengan tanda pangkah ditepinya. sebijik mcm poster yg biasa gua tgk.

cikgu gua tgk. pang! dilempangnya gua. gua tahan je. air mata nak mengalir. gua tahan gak. nak bg nmpk hero. n gua tak tau nape cikgu tu lempang gua. gua br darjah 4 ma..

"baru darjah 4 da pandai lawan kerajaan."

babi ape? bila ms pulak gua lwn kerajaan. kerajaan pun gua tak tau menatang ape.

"lukis benda lain." dia sound gua.

owh. cikgu gua mrh gua lwn kerajaan. xpe. gua cuba amik ati dia.

kali ni gua lukis lambang dacing dengan tanda pangkah kat tepi.

pang! kena pelempang lagi. babi tul. nasib baik gua tak reti mencarut time tu.

"ni apa ni dok lukis politik je?"

gua panas ati. cmne la menatang ni bleh jd cikgu? gua bdk darjah 4. gua bkn tau ape2.

gua amik kertas lukisan. gua lukis gambar pokok getah! mudah!

13 comments:

puding roti said...

*cian kena lempang*
tapi gua rasa nak gelak jgk. hik2
kesian tapi comel sbb tak putus asa. hip2 horey!!

Ieda said...

memang patot pn ko kena lempang...hahhahaha kalu aku cikgu masa tu aku suh ko diri atas kerusi sambil angkat kaki sebelah...hahahahhaha suka gak dapat kenakan ko nie....

Luca De Ketiak said...

puding:
tak baik tau gelakkan kita.

hik2. comel. guna word 'kita'.

ieda:
nasib baik gua kecik je time tu..

MIMI ZUZU @ M1N4M1 said...

ni dinamakan lempang bertubi-tubi

Kejora Yg Malap said...

lukih la gambar roket pulak..haha

Luca De Ketiak said...

mimi: nasib baik gua xkena lempang laju2.

kejora: roket gua da slalu lukis time tu. roket scud iraq lwn patriot amerika, time tu perang teluk.

adorable.niza. said...

nape xlukis gmba matahari ngn pokok?bukankah lagi senng dr dacing?hahaha.serius cikgu ni garang!

Luca De Ketiak said...

last2 gua akur gak dgn kehendak semasa. kn gua lukis pokok gth..

ika gawus said...

kalo sekarang, lu rasa lu lukis gmbar ape??

Luca De Ketiak said...

gua lukis gmbr babi pakai nametag "cikgu apetahnama dia."

Hidemichi said...

gambar pokok getah takpe...kalau lu lukis gambar payung gua gerenti lu kena lempang lagi!hahah

* JuJu * said...

mau kena lempang agi ke lukis pokok getah =))
terasa ni lu lukis tempat keje gua... =))
kecik ati gua tau....

Si Aizuddin said...

cikgu cikgu. saya mau lukis gambar roket. adakah itu menandakan saya berpolitik?