Tuesday, August 10, 2010

terawikh malam satu

gua memang bersemangat nak solat terawikh malam ni. tahun ini gua berazam nak solat penuh. 20 rakaat.

okeh. 20 rakaat ni kalo kat kampung gua, kampung sempeneh, batu kurau, perak, dalam 1/2 jam je bleh abis.

tahun lepas gua merayau serata serdang dan bangi semata-mata nak cari surau yang solat terawikhnya paling cepat abis. pesen imam baca ayat lazim je.

gua buat gitu bukan sebab iman gua lemah, cuma gua takut solat terawikh gua tak khusyuk. yela, kalo bantai satu rakaat baca yassin, konfem gua menyumpah (dibaca: mencarut) dalam hati. elok2 gua nak cari keredhaan tuhan terus dapat dosa. untuk mengelakkan itu, gua cari surau yang pesen baca pendek2 supaya kekhusyukan gua tak terjejas.

malam tadi gua solat di surau seri serdang. surau ini ikut trek rekod dia, imam dia memang laju. 9.20 dah abis.

malam tadi gua pegi solat terawikh dengan ayan. sampai2 terus solat isya', saf paling depan dekat luar.

abis solat isya', imam akan membebel seperti tahun2 sebelum menerangkan prosedur solat dan entah ape2 lagi dan keluarlah pengumuman ini:

"tahun ini kita amat bertuah kerna solat terawikh di surau kita akan di imamkan oleh 2 orang hafiz, sepanjang bulan ramadhan ini."

yeha!

besok gua kena pindah surau lain la nampak gayanya.

5 comments:

Ieda Al-Habsyi said...

hehhehe! betul jugak, kalau baca ayat yg panjang,merewang pikiran ke lain, adoii :)

nizamsani said...

jemaah berdua dengan ayan je pun boleh.

mohd faris bin mohd aladin said...

imam muda

Anonymous said...

surau al-furqan/surau ijau.tmn sri serdang.20 rakaat.ayat lazim je..hihi

~fakta dan auta c setan~ said...

laaaa org sempeneh ke? berjiran la kite ye muahahahaaaaaaaaaaaaa