Sunday, July 22, 2012

Mengenai Pasar Ramadhan

Hari ini aku nak bercerita pasal Pasar Ramadhan.  Zaman sekarang lebih dikenali sebagai Param. Zaman aku kecik2 dulu, Param ni adalah seorang pelawak India yang kerdil dan dia berlakon dalam semua filem Badol.  Sebab tu aku tak boleh nak hadam bilamana Param tu dikaitkan dengan Pasar Ramadhan.

Aku rasa rata2 masyarakat melayu telah ditanamkan dalam kotak pemikiran mereka, jika mereka berniaga di Param, mereka akan menjana keuntungan beribu RM setiap hari.  Mungkin logik mereka adalah, orang ramai bekerja, dah kerja tak dan nak masak dan membeli di Param adalah satu kaedah yang mudah untuk mereka membeli makanan untuk mereka berbuka puasa.

Aku pun tak paham dengan diri aku sendiri, kenapa bila time bulan puasa je, time berbuka aku nak makan sedap2.  Padahal bulan2 lain pun, aku makan sehari sekali juga.  Punyalah bz aku ni, tapi itulah hakikatnya.  Jadinya ini memberi tekanan kepada aku setiap kali waktu berbuka makin dekat dan tak lain tak bukan aku kena pergi ke Param.

Masalahnya di Param ni, untuk tahun ni, aku tengok kebanyakannya peniaga2 baru.  Macam mana aku nak tau yang dorang ni peniaga baru adalah, perkakas yang dorang pakai semuanya berkilat lagi.  Macam dekat tempat ayam percik aku beli tadi, tempat bakar ayam kaler silver lagi.  Tempat bakar ayam sepatutnya kaler itam, sesuai dengan peranannya sebagai tempat bakar.

Aku mengambil kesimpulan, ramai peniaga2 baru ini mula berniaga disebabkan mereka percaya dengan berniaga di Param mereka akan dapat income ribu2 setiap hari ataupun busuk2 boleh dapat income lebih untuk hari raya nanti.  Juallah apa pun, semua orang lapar dan barang jualan mereka pasti habis.

Mereka ini baru berniaga dan kadangkala mereka tak tahu barang jualan mereka tu sedap atau tidak.  Seperti semalam, saya membeli nasik lemak lauk ikan keli.  Jujur saya katakan, haram tak sedap langsung.  Macam orang tak handal memasak.

Ketahuilah memasak di gerai tak sama memasak di rumah.  Di rumah memang kita akan pakai segala jenis rencah untuk memasak dan yang nak makan pun kita sendiri. Ya, kos memasak di rumah memang mahal, tapi tak mengapa sebab kita memasak dalam kuantiti sedikit dan kita memasak untuk makan sendiri.  Bila kita cuba apply teknik memasak di rumah di gerai jualan adalah satu tindakan yang tidak bijak.  Dek kerna kos2 memasak tersebut tinggi maka kita akan mengelat, mengurangkan benda yang patut dan asal ada rupa sudah.  Rasa bagi sesetengah orang tu tak penting sebab bukan nak makan time2 jugak pun.  Dorang dah beli, kalau tak sedap pun bukan dorang nak datang komplen pun, besok2 orang lain pulak datang beli.  Mungkin itulah gamaknya mentaliti penjual2 yang menjual juadah yang haram tak sedap langsung ni.

Nak berniaga ni kena ada ilmu.  Nak masak untuk jualan pun ada ilmuanya.  Ada benda kita tak perlu masuk, tak perlu kita guna tapi rasanya tetap sedap.  Pergilah belajar sebelum berniaga. Jangan menganiaya orang2 yang berpuasa ni wahai tuan2 dan puan peniaga.

Bak kata seorang jutawan Acheh yang aku kenal, 9/10 rezki adalah dari perniagaan dan 9/10 jugalah peniaga masuk neraka akibat perniagaan mereka.

O.klah, Amy Search dah laung azan. Moh kita solat!

5 comments:

adam said...

jenis pikir untung memang camtu Luca. Tapi kalau de yang sedap betul tu memang slalunya aku melekat kat situ jek. Jarang tukar2. Malas.

Anonymous said...

Sebab tu kalau nak beli makanan tengok peniaga dulu. Aku kalu nak beli kuih tepung peilta pun aku tengok dorang guna bekas apa. Selalunya lagi antik bekas tu, lagi sedap.

El said...

amy search laung azan ? haha.

btw, half true. memang ada penjual yg guna barang murh utk jimat kos thats why rasa mcm haram. tapi tak semstinya tak sedap sebab tu. ini bulan puasa, even mak aku masak pun jadi tawar. sebab masing2 takleh rasa.

kalau makanan tu sedap gilababi ada kemungkinan penjual tu tak puasa

Luca said...

Kalau kau masak untuk berniaga, sukatan dia sama je.

Pernah tak kita makan kfc rasa lain2?

Sebab tu aku tekankan pentingnya ilmu memasak untuk gerai tu.

Anonymous said...

pukul 11 am tu azan apa derrr