Friday, August 10, 2012

Solat Terawikh Bersama Panjang

Aku dan Panjang bolehlah dikatakan kawan baik.  Aku kenal dia pun time degree.  Mamat ni dah tua tapi baru sambung belajar dekat tempat aku.  Nak kata bodo, cerdik, tapi malasnya lebih.

Panjang ni rumah dia dekat Ipoh, itu membuatkan aku lebih baik dengan dia.  Sungguhpun begitu  aku rasa takde kenangan langsung balik Ipoh sama2 dengan dia.  Yang aku tau , bila aku ada dekat Ipoh, dia pun ada.  Nak lepak rumah dia, dia tak bagi sangat sebabnya dia takut adik dia jatuh hati dekat aku.  Takleh kautim langsung.  Lagipun sepanjang aku pi rumah dia, memang mak dia suruh aku je pergi kejut dia dekat bilik.  Tak pernahnya aku pi time dia jaga.

O.k, aku nak bercerita mengenai kenangan terawikh bersama Panjang.  Rumah aku dekat Panjang sangat dekat. Ikut short cut jalan Kampung Ahmad Said, sampailah aku ke rumah Panjang ni.  Adalah 10 minit.

Aku selalu cakap nak pergi terawikh dengan Panjang.  Masjid rumah dia nama dia Masjid Batu.  Aku sebenarnya haram tak pernah sampai dekat masjid ni walaupun bila ma aku tanya aku terawikh dekat mana, aku jawap, "dekat masjid rumah Panjang, Masjid Batu."  Tipu sunat orang kabor.

Aku memang pergi rumah Panjang, siap pakai kain pelikat semua, walaupun dalam kain pelikat aku tu ada seluar pendek.  Kakaka! Macam setan perangai.  Sampai je rumah Panjang, dia terus masuk kereta aku, tak pernahnya pergi Masjid Batu.  Kadang2 pergi makan asam laksa Cina dekat belakang Jaya Jusco takpun pergi Padang Polo.

Bila pergi Padang Polo ni lah macam gampang dia punya perangai.  Dekat Padang Polo ni nama je bulan puasa.  Macam2 jenis perangai orang ada.  Ada orang beromen dekat bangku dan ada juga di jirat cina.  Aku dengan Panjang pusing lah Padang Polo ni, skodeng apa patut.  Padang Polo ni untuk pengetahuan orang yang tak tau, adalah padang rekreasi macam Taman Tasik Titiwangsa tu, bezanya dia takde tasik tapi ada lori jual laksa.  Kadang2 ada arbok.

Itulah cerita terawikh aku dengan Panjang.  Panjang pun dah kahwin dan tak ajak aku, katanya dia busy.  Aku ingatkan kena kahwin cepat2 sebab kena tangkap khalwat.  Bukan boleh harap sangat Panjang ni.  Tapi aku tengok sekarang dia ni memang dah gaya2 suami.  Baguslah, sebab kalau aku pikir balik zaman dia dulu, memang aku ingat dia ni takkan kahwin sampai tua. Ajar aku macam2.  Setan betul.

K, tu je aku nak cerita pasal Panjang dan terawikh.

No comments: